Taumakeren som ble slangespesialist
Fenner Mandals er en av Norges eldste industribedrifter, med historie helt tilbake til seilskutetiden. Deres flate, høykvalitets slanger i gummi og plast rulles stadig ut i nytt terreng.
Mandals ble stiftet under navnet Mandals Rebberbahne i 1775 med kongelig tillatelse for å betjene skips- og reparasjonsverftene med tau og rep. Et seilskip trengte på denne tiden hele ti kilometer tauverk til seil og rigg og fortøyningstrosser!
Først i 1922 begynte man, som den eneste bedriften i landet, å produsere brannslanger i naturfibrene lin og hamp. Senere ble det utviklet en egen sirkulær vevstol som la selve grunnlaget for slangeproduksjonen, og deretter for såkalte flatrullingsslanger i syntetisk tekstil, gjennomekstrudert med gummi.
Overlegne egenskaper
Råvaren – i dette tilfelle nitrilgummi – ble varmet opp og ført inn i et ekstruderinghode hvor den under høyt trykk og høy temperatur ble presset gjennom veven. Dette ga et sluttprodukt med overlegne egenskaper, og snart produserte bedriften flere slangetyper, som trykkluftslanger og slanger til vanningsformål. På 80-tallet utviklet de også slanger ekstrudert med termoplastisk polyuretan, et råstoff som er fire til fem ganger sterkere enn gummi.
– Det særegne ved flatrullingsslangene våre er at de er ekstremt lette og tynne, på samme tid som de tåler alle mulige slags påkjenninger i form av trykk, strekk, temperatur og annen slitasje. De er enkle å håndtere, og de tar svært liten plass ettersom de kan klemmes flate utenom bruk, forklarer Knut Mjåland, direktør for salg og markedsføring i bedriften som nå heter Mandals AS, og eies av Michelin-konsernet.
Tilpasningsdyktige
Høykvalitets flatrullingsslanger blir levert over hele verden til sektorer som olje og gass, brann, gruve, rørrenovering, bygg og anlegg og – ikke minst – til landbruk.
– Når store, tunge vogner med gjødsel, iblandet vann, kjøres ut på åkrene, pakkes jorden sammen, noe som gjør vekstvilkårene dårligere.
Dette har vi løst ved å tilby polyuretan-slanger som pumper gjødsel opp fra store tanker og ut til bruksområdene.
Slangene slepes bak en traktor, og belastningen på jorda blir mindre fordi det brukes mye lettere utstyr, forklarer Mjåland.
Han er tydelig stolt over å tilhøre en Michelin-bedrift, som innad ibransjen ansees å ha flest stjerner. Gjennom sin 243 år lange historie har Mandals alltid evnet å omstille seg til nye markeder og en verden i endring.
I forkant
– Hydrogensulfid, klordioksid og andre kjemikalier og væsker som i dag skal transporteres gjennom slanger, krever produkter som tåler ekstremt mye mer enn før. I samarbeid med våre underleverandører har Mandals forskningsavdeling alltid klart å skaffe til veie nye råstoffer og lage nye produkter som innfrir de spesifikasjonene og behovene som kundene våre har. For å fortsatt være verdensledende må vi hele tiden være i forkant, sier Mjåland.
I India for eksempel, driver det nasjonale instituttet for havteknologi med utvikling av undersjøisk gruvedrift. Det handler om å få mineraler opp fra havbunnen, gjerne på 3000 meters dyp.
– Da får du et anvendelsesområde som du rett og slett ikke kan løse med rør, men hvor supersterke slanger er det om duger. Disse klarer vi å produsere ved å bruke et spesial aramid garn inn i veven, forklarer Mjåland.
Sentralbord i lommeformat
Over 90 prosent av Mandals flatrullingsslanger eksporteres i dag til utlandet, og mange av de ansatte reiser verden rundt for å promotere produktene og hente hjem nye kontrakter. Da er tilgjengelighet alfa omega.
– Vi er godt fornøyd med Phoneros mobildekning og roamingavtaler når vi er i utlandet. Dersom vi har brukt opp datakvoten vår kan vi ved hjelp av noen få tastetrykk bestille en ekstra datapakke i Phonero Mobilapp, som vi synes har mange nyttige funksjoner. Her kan vi også bestille surfepakker til land utenfor EU, og vi kan ringe med norgestakst ved bruk av innebygd mobil-IP.
Appen gir oss videre en god oversikt over eget forbruk nasjonalt og internasjonalt, samt oversikt over gjenværende databruk, sier Dan Belsnes, finansdirektør i Mandals.
Med Phonero Mobilapp har de ansatte ved bedriften sentralbordet bokstavelig talt i lomma, og dermed mulighet for å besvare innkomne samtaler uansett hvor de befinner seg.
– Vi kan enkelt styre vår egen tilgjengelighet ved å melde oss inn og ut av kø-grupper, sette fravær og gjøre oppslag i bedriftskatalogen, som har en komplett oversikt over alle ansatte med telefon, forteller Belsnes.
Han innrømmer at bedriften sjeldent er i kontakt med Phoneros kundeservice. Telefoniløsningen er fleksibel, så Mandals fikser det aller meste selv.
– Men skulle vi trenge hjelp til noe, har vi fått tildelt vår egen kundekontakt hos Phonero. Jeg opplever at vedkommende alltid svarer raskt og leverer utmerket service. Hos Phonero er vi i de beste hender, sier Belsnes.
Følg oss på sosiale medier