Nettleser ikke støttet

Hei! Denne nettsiden støtter ikke Internet Explorer.
Vi anbefaler at du oppdaterer nettleseren din til for eksempel Edge, Firefox eller Chrome.

Lukk

I 2025 faser vi ut 2G-nettet

Med alt som skjer innen ny teknologi stilles det stadig høyere krav til et sterkt, pålitelig og raskt nett. For å møte morgendagens behov slukkes 2G-nettet i 2025. Her kan du lese mer om hvorfor vi slukker 2G-nettet og hvordan det påvirker deg og din bedrift.

Hvorfor fases 2G-nettet ut?

All teknologi eldes og må etter hvert erstattes med ny og moderne teknologi. Nedstengningen av 2G-nettet er en del av den pågående moderniseringen av mobilnettet der 2G overføres til 4G og 5G.

Derfor slukkes 2G-nettet:

  • For å kunne tilby nye tjenester over 5G og det oppgraderte 4G-nettet, trengs det mer frekvensplass. Nedstengningen av 2G-nettet vil frigjøre slik plass.
  • 4G-og 5G-nettene har bedre dekning, kapasitet og effektivitet enn 2G-nettet, noe som gjør dem bedre egnet til å håndtere det økende antallet tilkoblede     enheter og M2M/IoT-enheter.
  • De moderne nettverkene er også sikrere og mer robuste.
  • Mer moderne teknologi kan bidra til et mer klimasmart samfunn. De nye nettene er opptil fem ganger mer energieffektive enn de eldre.
  • Etterspørselen etter 2G-teknologi har sunket dramatisk ettersom bedrifter og privatpersoner i stor grad har tatt i bruk 4G og 5G.

Hvordan vil slukkingen av 2G-nettet påvirke min virksomhet?

For deg som i dag bruker utstyr som er avhengig av 2G-nettet vil et bytte til utstyr som støtter 4G eller 5G være nødvendig. Det er viktig at utstyr som benyttes til tale støtter tale over 4G-nettet (VoLTE). Slukkingen av 2G-nettet betyr at mobiltelefoner, mobilrutere og M2M/IoT-løsninger som kommuniserer via 2G-nettet ikke lenger vil fungere.

Eksempler på løsninger som kan bli berørt av slukkingen er:

  • sentralbord
  • alarmanlegg
  • kortterminaler
  • trygghetstelefoner
  • trygghetsalarmer
  • telefoner som ikke er smarttelefoner
  • eldre smarttelefoner
     

Vi anbefaler derfor bedrifter, kommuner og myndigheter allerede nå å sjekke utstyret sitt for å kartlegge hvilken type tilkobling som brukes, og dernest gjøre nødvendige tiltak for å sikre videre drift. Etter utgangen av 2025 vil utstyr basert på 2G-teknologi ikke lenger kunne brukes.

Henvend deg gjerne til din kontaktperson hos oss om du har spørsmål eller ønsker mer informasjon.

Vi vil kontakte alle virksomheter som har utstyr som kun støtter 2G i god tid i forveien. Har du spørsmål eller ønsker mer informasjon, kontakte din faste rådgiver hos oss, eller vårt kundesenter her.

Les mer om utfasingen av 2G hos Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (NKOM)

 

Spørsmål og svar

Hvorfor stenges 2G-nettene?

Frekvensene som mobilnettene benytter er en begrenset ressurs, og for å kunne tilby nye tjenester over 4G og 5G trenger vi mer plass i nettet. Plassen som i dag brukes til 2G frigjøres og kan dermed brukes mer effektivt til 4G/5G.

Når slukkes 2G-nettet?

Vi starter slukkingenav 2G-nettet i august 2025 og skal være ferdige i løpet av 2025. Slukkingen vilskje område for område.

Hva bør jeg som kunde gjøre allerede nå?

Vi anbefaler deg å undersøke om dine enheter har støtte for4G og/eller 5G. Dersom du har enheter som kun har støtte for 2G så vil de ikke fungere når nedstengningen er gjennomført. Ta kontakt med din rådgiver for hjelp.

Hva skjer med eCall i biler når 2G stenges?

Når det gjelder eCaller vi godt kjent med problemstillingen, og har god dialog med myndighetene og andre aktører.

Vi jobber for at 2G-nedstengingen får minst mulig negative konsekvenser for brukerne, og vi håper bilbransjen parallelt gjennomfører nødvendige tiltak. Dersom funksjonen ikke støtter annet enn 2G, vil den slutte å virke når 2G stenges.

Hvordan finner jeg ut om M2M/IoT-enheten min kun har støtte for 2G?

I noen tilfeller er det mulig å finne informasjon om dette i bruksanvisningen. Det er spesielt viktig å undersøke om enheter som skal brukes til tale støtter tale over 4G-nettet (VoLTE). Ønsker du hjelp fra en av våre rådgivere, ta kontakt med oss her.

Hvor kan jeg skaffe nytt utstyr som støtter 4G/og 5G?

I vår nettbutikk selger vi telefoner og mobilrutere som støtter 4G og 5G.

Se utvalget her

Usikker på om du har 2G-dingser?

Har du en mobiltelefon, så støtter de aller fleste som vi har i salg nå, både 4G og 5G, samt 4G Tale, som gjør at du kan ringe over 4G-nettet.

Slik sjekker du omtelefonen din støtter 4G Tale:

  • iPhone:
    Innstillinger -> Mobilnett -> Mobildatavalg -> Aktiver LTE.
    For 4G Tale vil du ha valget "Tale og data", som må velges for at du skal kunne     ringe med 4G. Har du ikke dette valget, støttes ikke 4G Tale.
  • Samsung:
    Innstillinger -> Tilkoblinger -> Mobilnett -> Skru på 4G-anrop
    Dersom du ikke finner     4G-anrop, støttes ikke 4G Tale.
  • Øvrige:
    Sjekk brukerveiledningen for den aktuelle mobilen (den finner du som regel     ved søk på internett).

Har du en god, gammel, "dum" telefon – en sånn som man kan ringe med, og ikke særlig mer – så kan det være en sjanse for at den ikke har annet enn 2G-støtte.

Følg oss på sosiale medier