Bærekraft i Phonero
- Vi er stolte av å være "Platinum Rated" - topp 1 % globalt i EcoVadis
- Vi er miljøsertifisert med ISO 14001 og Miljøfyrtårn
- Klimamålene våre er validert av Science Based Targets Initiative
- Hele Telia-nettet drives med kun fornybar elektrisitet
Ønsker du et
uforpliktende tilbud?
Phonero setter bærekraft høyt på agendaen og som en del av Telia Company har vi høye målsetninger. Telia sitt overordnede mål for å oppnå klimanøytralitet er nullutslipp av klimagasser i hele verdikjeden innen 2040.
Arbeidet med bærekraft skjer i hele verdikjeden
Vi har levert 100 % fornybar energi i egen drift siden 2023 og miljøutslippene våre er redusert med 58 % siden basisåret 2018. 51 % av leverandørene våre har miljømål godkjent av Science Based Target Initiativ og 14 % av alle mobiltelefonene vi selger er brukte telefoner (Phonero: Smart Valg)
Bærekraft integrert i virksomheten
Bærekraft i produkter og tjenester
Bærekraftseffekt for samfunnet
Arbeidet med bærekraft skjer i hele verdikjeden. Våre hovedfokusområder:
1. Reisen til null
Vi må gå fra ord til handling og bygge et samfunn vi stolt kan gi videre til neste generasjon. Allerede innen 2030 skal vi ha null avfall fra egen drift, inkludert nettverket vårt. Og vi skal redusere utslippene med 90 %. Innen 2040 lover vi netto null utslipp av klimagasser for hele verdikjeden.
2. Digital inkludering
Nesten uansett hva du skal, må du i dag bruke nett. For de som ikke mestrer eller har tilgang på digitale tjenester, er hverdagen blitt krevende. I Phonero og Telia jobber vi for å begrense digitalt utenforskap, ved å løfte kompetansen og sørge for at alle kan koble seg på og få de samme mulighetene.
3. Personvern & Sikkerhet
Telia med Phonero er et stort selskap med en sentral plass i mange menneskers liv – for både kunder, ansatte og samarbeidspartnere. Det krever at vi opptrer etisk ansvarlig og bidrar til samfunnet på en positiv måte. Med vår infrastruktur og digitale tjenester har vi også et spesielt ansvar for å trygge brukerne.
Test appen selv
Åpenhetsloven
Vi har solide prosesser knyttet til risikovurdering av våre aktiviteter, leverandører og tredjeparter, inkludert grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold - en integrert del av bærekraftsarbeidet.
91 % av Telias miljøutslipp kommer fra leverandørleddet. Vi utfordrer derfor alle våre leverandører på bærekraftige leveranser og har en egen sjekkliste for hva som er en bærekraftig leveranse.
Telia har en egen Supplier Code of Conduct, hvor vi stiller de samme kravene til våre leverandører som til oss selv. Våre leverandører og underleverandører følges opp med jevnlige kontroller og audits, i henhold til OECDs aktsomhetsvurderinger for ansvarlig næringsliv.
Les mer om Åpenhetsloven
Phonero og Bærekraft
Selv om Phonero som en del av Telia Company har noen hovedfokusområder som er sterkt integrert i vårt daglige virke, har vi i tillegg sammen med alle våre ansatte valgt ut noen av FNs klimamål som ekstra hjertesaker - og noe våre ansatte gjør fordi de oppriktig har lyst og bryr seg.
Vi har også et eget Bærekraftsteam sammensatt av ansatte og ledere på tvers av hele organisasjonen. Sammen jobber vi for å nå målet om null avfall innen 2030 og nettonull innen 2040.
Våre hjertesaker
NR. 1: UTRYDDE FATTIGDOM
Overskuddsmat fra kantine og kontorartikler som ikke er i bruk leveres til veldedige organisasjoner. Ansatte samler også inn klær, utstyr og gaver som gis til samme formål. Som et alternativ til kunde- og ansattgaver har vi valgt å dele ut disse midlene til dem som trenger det mest. Les mer her.
NR. 3: GOD HELSE OG LIVSKVALITET
Vi har stort fokus på fysisk- og psykisk helse og legger til rette for blant annet felles aktivitet både i og utenfor arbeidstid. Dette er varierte lavterskelsaktiviteter som alle kan delta på - uansett utgangspunkt og som gir positive ringvirkninger for både jobb- og privatliv.
NR. 12: ANSVARLIG FORBRUK OG PRODUKSJON
Som en stor teleoperatør kan vi påvirke og oppfordre kunder til å ta smarte og mer miljøbevisste valg. I dag ligger alt til rette for å bruke eSIM og vi utfordrer alltid våre kunder til å vurdere dette. Med eSIM kan vi redusere vårt klimaavtrykk ved å unngå unødvendig forbruk av materiell og transport. Vi tilbyr også brukte - men like fine mobiltelefoner til alle våre kunder. Les mer om Smart Valg her.
Følg oss på sosiale medier